Fases:
Estratègies cognitives
- Tema: Buscar idees per TÒPICS (titulars, subtítols, frases i conceptes a remarcar)
- Documentació: rastrejar informació, memòria, coneixements previs i fonts documentals
- Estil i tò: identificar el públic i definir la intenció
- Estratègia: recordar plans, models guies per redactar, gèneres i tipus textuals
- Documentació complementària: Fer inferències per predir resultats o completar informació
- Reflexionar sobre el procés d'escriptura
- Examinar factors ambientals: entorn, tendències del moment, novetats, etc.
- Avaluar estratègies possibles per adquirir sentit i recordar el text: valog afegit
- Analitzar variables personals.
2.- Planificació (llegir per saber)
Producte: Esquemes Resums I
Estratègies cognitives
- Seleccionar la informació necessària en funció del tema, la intenció i el públic
- Formular objectius
- Classificar, integrar, generalitzar i jerarquitzar la informació
- Elaborar esquemes mentals i resums
- Manifestar metes de procés
- Dissenyar el pla a seguir (preveure i ordenar les accions)
- Seleccionar estratègies personals adequades
- Observar com està funcionant el pla
- Buscar estratègies adequades en relació amb l'entorn
- Revisar, verificar o corregir la les estratègies
3.- Producció textual (llegir per escriure)
Producte: esborranys o textos intermedis
• Organitzar per: gèneres discursius; tipus textuals; normes de textualitat (cohesió, coherència. intencionalitat, acceptabilitat, situacionalidad. informativitat, intertextualitat) mecanismes de marques d'enunciació, adequació; veus del text, cortesia, modalització, estil i creativitat
• Desenvolupar l'esquema establint relacions entre idees jo proposicions; creant analogies; fent inferències; buscant exemples i contra-exemples
• Textualitzar tenint en compte el registre adequat, segons el tema, la intenció i el públic destinatari. Elaborar esborranys intermedis
Estratègies metacognitives
• Supervisar el pla i les estratègies relacionades amb la tasca, el personal i l'ambient
4.- Revisió (llegir criticar paràgraf i revisar)
Producte: text Produït
Llegir per indentificar i resoldre problemes textuals com:
- faltes ortotipogràfiques
- problemes gramaticals
- ambigüitats i problemes de referència
- defectes lògics i incongruències
- errors de fet i transgressions d'esquemes
- errors d'estructura del text
- incoherència
- desorganització
- complexitat o to inadequats
>> Mitjançant la comparació, el diagnòstic, la supressió, adjunció, reformulació, desplaçament de paraules, proposicions i paràgrafs
>> Llegir per identificar i resoldre problemes relacionats amb el tema, la intenció i el públic >>
Estratègies metacognitives
- Revisar, verificar o corregir la producció escrita
@lutxana
RP Redacció apunts complementaris de Judith Díaz Garcés
RP Redacció apunts complementaris de Judith Díaz Garcés