És necessaria quan:
- Els sentiments de les parts són intensos i impedeixen un acord
- La comunicació (en qualitat i qualitat) és mediocre
- Les percepcions errònies i estereotips entorpeixen bescanvis productius
- Es repeteixen comportament negatius
- Hi ha desacord sobre la informació: Què es important? Com s’obté? Com s’avaluarà?
Avantatges:
- És meu breu i econòmica que els processos judicials
- Facilita la comunicació i la presa de decisions
- És flexible
- Promou acords creatius i la gènesi d’idees innovadores
- Redueix tensions emocionals
- És voluntària
- Afavoreix vincles i sentit de responsabilitat
- Estimula complir els compromisos acordats
Models de mediació
Model transformatiu (Bush i Folger, 1984)
El seu objectiu és que les persones canviïn per millorar.
Posa l’accent en dos aspectes:
- Revalorització: cadascú compren millor la situació, metes i interessos —més consciència.
- Reconeixement: de l’altre en tota la seva extensió
Model de Carnevale (1986)
Es basa en la importància atorgada a que les parts obtinguin allò que volen, i a la percepció de que hi
hagi un camp comú que faciliti la solució. Compren quatre estratègies d’acció:
- Integració: + valor a les aspiracions, + camp comú
- Pressió: - valor a les aspiracions, - camp comú
- Compensació: + valor a les aspiracions, - camp comú
- Inacció: Si les parts pràcticament no necessiten d’ajuda
Principis de la mediació.
Concepció positiva del conflicte
- Ús del diàleg per davant d’agressions, fugides o submissions
- Potenciació del context cooperatiu
- Desenvolupament d’habilitats d’autorregulació i autocontrol
- Pràctica de participació democràtica
- Desenvolupament d’actituds d’apertura, comprensió i empatia
- Fer protagonistes a les parts
Característiques:
- Mediació facilitadora: es controla el procés fent que les parts siguin conscients del mateix
- Mediació avaluadora: s’han de valorar les distintes opcions. És molt criticada
- Mediació transformadora: hi inclou la resolució del conflicte i l’aprenentatge de competències
Es pot ser més passiu o actiu (focalitzant en procés —condicions i habilitats— o el contingut —temes o problemes)
Trets ideals de la persona mediadora
- Sentit de l’humor
- Humanitat
- Modèstia, senzillesa,
naturalitat - Capacitat d’escolta
activa, comprensió ipaciència - Dotes de comunicador
- Convicció en el que fa
- Persuasió
- Discreció i prudència
- Equanimitat
- Sobrietat i exemple
- Capacitat de veure
més enllà d’allòevident - Observació curosa
- Poc lligam al el passat
- Ètica i integritat der
davant de tot
@lutxana