- L’estil passiu. Quins avantatges i inconvenients en té?
L'estil passiu de no reaccionar en situacions contraries a la
persona funciona, és positiu si les necessitats són més importants
en aquell moment, i si la passivitat pot esdevenir algun efecte en el
futur que li interessi. Tanmateix la no acció davant aquestes
situacions al llarg del temps por causar una insatisfacció en la
persona que la frustrarà i si no reacciona no aconseguirà el que
vol o comunicar-se correctament amb la resta de les persones.
Exemple:
Si ets becari a una empresa de publicitat i et demanen fer feines
professionals, no pots dir que no, perquè potser aquesta empresa et
pot contractar en el futur. L'estil passiu et reportarà sempre
beneficis en aquests casos, però en algun moment, si al llarg del
temps no reps la resposta volguda, caldrà reaccionar.
- L’estil agressiu. Quins avantatges i inconvenients té?
L'estil agressiu funciona moltes vegades més alhora de tenir una
actitud proactiva i ferma amb les necessitats i desitjos
professionals, s'ha d'intentar tenir clars els objectius i
expressar-los sempre que es pugui, amb un tarannà positiu sempre.
Els inconvenients que poden sorgir en una feina són que et crei una
imatge massa radical i poc dominable, cosa que generalment a les
persones directives o amb poder no els sol interessar gaire en
general, normalment prefereixen gent més manipulable.
Exemple:
Si a una feina et demanen fer una cosa d'una determinada manera que
saps que no és correcte professionalment, com un cartell, i saps que
els colors que han decidit no són els adeqüats, hauras sempre de
intentar explicar be aquets coneixements a la resta de l'equip o
caps, fent-los reaccionar abans de cometre algun error, i dels riscos que es juguen. Si
no fas servir l'estil agressiu pot ser que no escoltin la teva
proposta, ja que potser no saben alguns aspectes tècnics que els
caldrien per fer la feina de manera adequada, i dons serà la manera
d'actuar.
D'altre
banda expressar la teva idea de manera massa agressiva pot crear-te
conflictes igualment, i sempre s'ha d'intentar mantenir un to positiu
i crear un debat d'alternatives.
- L’estil manipulador. Quins avantatges i inconvenients en té?
Aquest estil és el més lògic per portar fer servir, ja que
habitualment a les empreses, els caps solen dir el que vols sentir,
sobretot al principi, i després es veu la realitat, que pot ser molt
diferent. Així veure i coneixer be primerament l'entorn, el grup, i
com es desenvolupa, és positiu per adoptar l'estil de conducta que
encaixi i t'ajudi a treure'n més profit. D'altra banda aquest és
un estil molt cansat, per al que cal molta concentració, sobretot si
no et deixa ser tal com ets, però moltes vegades és necessari.
Exemple:
Una persona homosexual a una empresa pot entrar i voler dir la seva
preferència de manera natural, però actualment encara hi ha moltes
persones i sobretot empreses, que no volen o els agrada que aquest
aspecte quedi molt a la vista, i per tant la persona haurà de dur a
terme una fórmula d'estil manipulador per poder encaixar a
l'empresa.
El ideal seria que aquesta persona busqués una empresa on
pogués expressar-se lliurement i obertament, perque així se
sentiria més còmode i de ben segur que estaria molt més motivat i
seria més productiu.
- L’estil assertiu. Quins avantatges i inconvenients en té?
Aquesta formula és la manera adequada i correcte d'anar per la vida:
escoltar bé a les persones, al grup, saber participar, generar bon
clima de comunicació, saber centrar-se en cercar l'arrel dels
problemes, per després buscar sol.lucions del gust del conjunt.
Mostrar-se cada persona tal com és, lliure, i poder compartir de
manera positiva idees, millores, etc, seria l'ideal als equips de
treball. Les avantatges que comporta és una expressió real de les
persones, dels seus punts forts i febles, cosa que ajuda a esdevenir
un grup de forma molt més natural, motivat i productiu, ja que la
naturalitat genera confiança real, i tanmateix un ambient cordial i
positiu de treball.
Els
inconvenients que poden sorgir serien per als caps d'una empresa de
manera de funcionar antiga i jeràrquica, on el grup de treballadors
podria generar tanta confiança entre ells, que podrien ajuntar-se
per reclamar millores laborals, etc. Per a la persona també li pot
ocasionar problemes si ella actúa amb aquest estil de veritat i els
altres companys no.
Exemple:
A una empresa on la majoria dels treballadors estan contractats en
règim de becaris, menys els directius i caps, pot crear un grup
entre els becaris, on entre ells es generi un clima assertiu i
positiu, pel fet d'estar en la mateixa situació precària de
treball, i moltes vegades per ser del mateix sector laboral, i que
són dels que al final depèn el treball diari de l'empresa; i poden
crear un ambient de treball molt bo entre ells, però també poden
ajuntar-se per reclamar millores laborals.
- De quina manera podem treure el màxim profit de l’assertivitat en una mediació?
L'estil assertiu por servir a la persona com a estil natural de
conducta de manera més adequada per generar una actitud activa i
inclusiva, expressant de manera clara les teves necessitats i idees,
tenint sempre en compte les persones i intentant sempre millorar
qualsevol situació pròpia i en grup. A la llarga és l'estil més
adient per mostrar-se i generar un bon clima i comunicació en
qualsevol àmbit de la vida. Així aquest model pot esdevenir que la
resta de persones també vulguin seguir aquest estil, per ser més
transparent, positiu i beneficiós per a tothom. D'altra banda pot
ser l'oportunitat d'altres persones menys positives per crear-te
conflictes.
Sent
assertius no vol dir aconseguir tots els nostres objectius, però sí
que tindrem més probabilitats de relacionar-nos d’una manera més
satisfactòria amb els altres.
S'ha
de tenir en compte però que allà on hi ha més emoció, on
personalment ens podem veure més afectats, podem trobar més
fàcilment conflicte, i dons ser més complicat aplicar l'estil
assertiu, però que és tanmateix la millor formula per generar bona
comunicació entre les persones i que a mig i llarg temps de ben
segur genera la confiança adequada i propicia per resoldre qualsevol
situació i conflicte que pugui sorgir a la vida i a la feina.
Exemple:
A la feina et poden demanar fer un projecte amb el qual no et sents a
gust perquè té connotacions negatives per a les dones, una campanya
d'un anunci d'una rentadora on surt només una dona rentant, cosa que
genera més desigualtat per a les dones.
En
aquest cas hauries de proposar idees per crear una campanya on
s'inclogués també una figura masculina fent la mateixa tasca, per
exemple, i així no crear conflictes personals ni de cara a la
societat. Al plantejar l'alternativa positiva s'haurà d'exposar bé
i comunicar així tots els perquès i contraposar-los adequadament,
per què els caps i el grup ho entenguin de manera positiva.
@lutxana
apunts de Jose Vicente Pestana