Atracció interpersonal
Claus i tàctiques per afavorir relacions positives entre persones.
- Psicologia clinica: caracteristiques de les 2 persones
> tipus de relació que es construeix entre 2 persones.
- Psicologia social:
Teoria “Model Triangular de l’amor”:
Escala 45> 3 factors > no és un test de diagnòstic.
+ puntuació: interpretar.
+ patró de resposta similar.
> fins a quin punt serveix per a l’ambit negocis i mkt?
+ Parella + Ideal del parella > Escala triangular del amor
*excusa per verbalitzar >> psicòleg.
Triangle de l’amor:
1. Intimitat
Sentiments que promouen la proximitat, els vincles, la seguretat, la confiança.
2. Passió
Romanç, atracció física, comunicació sexual: entusiasme, i interès (negocis).
3. Decisió / compromís.
Assumir que s’estima a l’altre i invertir per mantenir l’amor.
Intimitat
Amor romàntic Amor consumat Amor amigable
Passió Decisió / Compromís
Tipus d’amor / Intimitat / Passió / Compromís
No amor - - -
Apreci + - -
Amor passió - + -
Caprici
Amor buit (avis) - - +
Amor romàntic + + -
Amor amistat + - +
Amout fatu / neci - + +
Amor consumat + + +
*Taxonomia matrimoni: origen econòmic, utilitat per negociar i prendre decisions.
Utilitat: marge que tens per negociar. Escriure i articular sensacions: evaluar i millorar punts febles i aprofitar be els punts forts.
(persones sense patologies)
1. Què ens fa atractius?
1. Feminització rostre: dolçor, mirada, actitud, tendresa.
> Calidessa > fiabilitat i confiança, interès i intimitat.
2. Joventut, prim, diners:
> Vitalitat, atractiu: salut i reproducció (cos).
> Estatus - recursos: posició social i solvència.
3. Honestitat.
Les persones atractives es valoren com:
+ Més o menys adaptat ( no perturbat)
+ Facilitat per trobar feina.
+ Feliç, més èxit, millor personalitat.
+ Millor tractades per un jurat o qualificació de treballs.
*Si li agrades a algú voldrà que et vagi be i no et farà res dolent.
2. Com s’afavoreix l’atracció? (el roce hace el cariño)
1. Proximitat: veí, company de pis, feina, etc.
*Física: indicador que genera atracció interpersonal.
- Familiaritat: una exposició repetida argumenta el grau de simpatia.
ex) cançó de l’estiu. l’acabes ballant de tant escoltar-la t’agrada.
- Disponibilitat: es requereix poc esforç i hi ha recompensa.
Esperança d’una interacció contínua.
2. Reciprocitat: en especial, elogi d’un extrany (no pilota) exclusivitat.
3. Semblança percebuda d’actituds: ténen actituds similars, en comú.
ex) exclusiu i igual, petit grup de futbol.
3. Què afavoreix l’atracció?
3.1. Teories del reforç
Ens agrada algú segons l’associem amb sentiments positius (associats a recompenses).
Avaluem a algú si ens desperta sentiments positius.
Cerquem el plaer i evitem el dolor (càstigs).
- Esforços per ser semblants:
Apareamiento concordante, ex) cine del mateix tipus.
- Una personalitat càlida i amigable ( apreci amb reciprocitat).
Obertura a l’experiència.
- Auto revelació: com a indicador de confiança (segons context)
> equilibri relació.
3.2. Teories econòmiques (bescanvi social, equitat)
*Evolució de les teories del reforç. Dues persones mínim.
- Sis tipus de recompensa: bens, informació, amor, diners, serveis i estatus. El seu valor depèn de qui les atorga.
- Estratègia minimax: intentem minimitzar els costos i augmentar els beneficis.
- Nivell de comparació: cadascú te un estàndard (variable) a partir del que jutgem les nostres relacions.
- Procurem que hi hagi equitat: distribució de recursos en funció de la contribució de cadascú.
* En cas contrati sentim angoixa i, a continuació, canviem la nostra aportació (o percepció sobre la mateixa).
Procés d’atracció >> Per generar atracció “bella”: atracció interpersonal.
+ Potenciar atractiu
+ Clima de confiança (me la trobaré més vegades).
+ Autorevelació
+ Reciprocitat
> Somriure: com si la conegués de tota la vida.
Bellesa + atractiu essencial màgic
4 Com s’explica que hi hagi atracció?
- Reforç
- Termes econòmiques : inverteixes i obtens (equilibri 50%) > percepció de guany
- Compromís es manté
5. Perquè mantenim les relacions?
Degut a un compromís (desig de continuar una relació) que inclou:
- Dedicació personal:
Atracció envers l’altre i la nostra relació amb aquesta persona.
- Compromís moral:
Sentit d’obligació i responsabilitat, vinculat als nostres valors.
- Compromís per restricció:
Deixar la relació implica pèrdues.
6. Trencament de relacions: causa, curs i procés.
Factors que anuncien un trencament:
- Una nova vida sembla ser la solució.
- Hi ha persones alternatives.
- Es tenen expectatives de fracàs.
- No hi ha compromís.
Com es procedeix:
> Posició passiva:
- Mostrar lleialtat (esperant que tot millori) o
- Desatenció i abandonament (augment deteriorament de la relació).
> Posició activa:
- Expressar-se (treballar per millorar la relació)
- Retirar-se (finalitzar la relació).
Model de dissolució de la relació (Duck, 1988, 1998):
1. Fase intrapsíquica: introspecció amb poca demostració externa. Pressió de l’altre i possible cerca d’un tercer
2. Fase diàdica: conversa (o discussió) dels problemes entre les persones afectades
3. Fase social: fer públic el final, tractant de negociar amb el entorn i cercar recolzament
4. Fase de dol final: divisió de béns. Atribució post-mortem. Inici d’activitats compensatòries
-----
@lutxana